08.12.15
www.husbyggeren.no
Vi glemmer hjemmets største bakteriebombe i
rengjøringen
Av Ove Elnan
8 av 10 nordmenn vasker badet én gang i uken eller
annenhver uke. Men en av de største bakteriebombene – toalettbørsten – anses
nærmest som fredet. 4 av 10 sier det er ett år eller mer siden de byttet
toalettbørsten.
Tallene er hentet fra en landsomfattende undersøkelse gjennomført av
analyseselskapet YouGov på vegne av baderomsprodusenten Villeroy & Boch
Gustavsberg.
Rebecca Duvemyr, PR- og kommunikasjonsansvarlig i Villeroy & Boch Gustavsberg,
synes det er gledelig at så mange av oss ivrer etter å holde badet rent og
attraktivt, men er overrasket over at det er så liten oppmerksomhet rundt
toalettbørsten.
– Det er et paradoks at vi bruker så mye ressurser på badet, i form av dyre
baderomsløsninger, rengjøring og diverse trivselsprodukter, samtidig som vi
sjeldent bytter ut toalettbørsten. Toalettbørsten er trolig den aller største
bakteriebomben i huset, og et arnested for bakterier som gjør deg utsatt for
sykdom, sier Duvemyr.
Unge er de største synderne
De mest grisete toalettbørstene finner man helt klart hos de yngre
aldersgruppene, og da spesielt hos de uten barn. Nær halvparten (47 %) i
aldersgruppen 18-34 år sier at de byttet toalettbørsten for mer enn ett år
siden, eller at de ikke engang husker når det skjedde. Tilsvarende tall i
aldersgruppen 34-54 år og 55+ år er henholdsvis 42 og 36 %.
Dette endrer seg imidlertid når de unge får barn. Av andelen unge uten barn
svarte 1 av 4 at de ikke kunne huske sist de byttet toalettbørste. Dette endrer
seg til å gjelde kun 1 av 10 når de får barn, og 67 % sier de har byttet
toalettbørste det siste året.
Det er også den eldste aldersgruppen som er flinkest på renhold av badet. I
aldersgruppen 55+ år vasker 17 % to eller flere ganger i uken. Tilsvarende andel
i alderen 18-34 år og 34-54 år er på kun henholdsvis 6 og 13 %. Undersøkelsen
viser imidlertid at myten om at kvinner vasker mer enn menn, ikke stemmer:
Tallene er tilnærmet like for begge kjønn i alle svaralternativene tilknyttet
rengjøring av bad.
Vestlandet på bunn i bytte av toalettbørste
Undersøkelsen har også sett på regionale forskjeller, og viser at man finner de
mest bakterierike toalettbørstene på Vestlandet - hvor andelen som ikke har
byttet børste på 1 år eller mer utgjør 48 % (altså annenhver husstand). De
flinkeste til å bytte toalettbørste finner vi på Østlandet (eksklusiv Oslo og
Akershus), hvor tilsvarende andel er 38 %.
Sørlendingene er på sin side flinkest til å vaske badet. 13 % av dem vasker
badet to eller flere ganger i uken, mens 54 % vasker badet én gang i uken. I
motsatt ende befinner befolkningen i Oslo/Akershus seg, med henholdsvis 10 og 47
%.
Lurt å tenke på
I tillegg til regelmessig bytte av toalettbørste, råder Duvemyr til å
tenke gjennom utforming og hygieniske løsninger når du skal kjøpe nytt toalett.
Villeroy & Boch Gustavsbergs innovative Hygienic Flush bidrar for eksempel til å
bedre hygienen på badet og mer effektiv rengjøring der du vanligvis ikke kommer
til med toalettbørsten.
– Hygienic Flush er en nyskapende spyleteknikk som gjør effektivt rent i hele
toalettskålen. Den største forskjellen fra en tradisjonell, lukket spylekant er
at en åpen spylekant forenkler rengjøring ved å gjøre det lettere å komme til på
områder det vanligvis er vanskelig å nå. Samtidig reduseres behovet for
rengjøring, ettersom spyleteknikken rengjør bedre ved hver spyling, avslutter
Duvemyr.
Villeroy & Boch Norge AS
Er en del av det tyske konsernet Villeroy & Boch AG og tilhører en av Europas
største produsenter av baderomsprodukter. I konsernet inngår også varemerket
Gustavsberg, som er en av Skandinavias ledende produsenter av baderomsprodukter.
Villeroy & Boch har vært en viktig del av den europeiske kulturen og er den
ledende europeiske premium merkevaren innen husholdningsporselen, fliser,
kjøkken og bad. Les mer på
www.gustavsberg.no og
www.villeroy-boch.com.