17.03.09
www.husbyggeren.no
G a r a s j e p o r t e r
Tekst: Ove Elnan
Foto: Grandal Garasjeporter
Garasjeporten er ofte det første du møter ved
boligen, og er derfor viktig for helhetsinntrykket - enten du bor der, eller
kommer som gjest.
Leddheisport i tre - Liggende faspanel i
gran beiset to strøk.
Du både ser og bruker den kanskje flere ganger om dagen. Garasjeporten skal
derfor tilfredsstille både dine og myndighetenes krav til funksjon og sikkerhet
samtidig som den skal ha et tiltalende utseende.
Mye å velge i
Funksjonelt kan man velge mellom leddheis- og vippeporter med eller uten
automatisk portåpner. Treporten leveres i en rekke forskjellige tresorter og
utførelser. Alle gran- og furuporter leveres trykk- og vakuumimpregnert, noe som
gir betydelig lengre levetid. Også stålportene har nå flere forskjellige
utseender og overflatestrukturer og kan leveres lakkert i alle NCS-S og RAL
farger.
Ledd- eller vippeport
Leddporten består av flere seksjoner som er hengslet sammen. Porten skyves opp
under taket langs to opphengsskinner. Vippeporten er laget i en sammenhengende
flate og vippes opp etter vektstangprinsippet. Valg av port er i stor grad styrt
av økonomi, men etter som flere modeller er kommet på markedet er utseendet
blitt mer avgjørende. Prisen på den rimeligste vippeporten ligger i dag ca. 25 %
under tilsvarende leddport. Vippeporten er enklere å montere ettersom den har
færre deler enn leddporten. De fleste velger allikevel en leddport for å få
størst mulig høyde i portåpningen.
Disse tresortene og kombinasjonene er vanlige: Gran/furu, heltre gran, heltre
furu, mahogny og teak. Gran/furu-porten består av gran i rammeverket og furu i
finerfyllingen. Kombinasjonen er fuktighetsstabil og rimelig i innkjøp. Redwood
er det treslaget som har vært brukt til de mest eksklusive portene, men pga.
tilgjengeligheten erstattes Redwood med Western Red Sedar og mahogni som har de
samme gode egenskapene som Redwood. Ved anskaffelse av en slik eksklusiv port,
er det viktig at vedlikeholdet utføres etter leverandørens anbefalinger. Et
annet alternativ til treporter er stål- eller aluminiumsporter. Lette i vekt,
isolerte og i mange tilfeller utseendemessig en god erstatning i forhold til
treportene.
Spar tid, rygg og garasjeport
Automatiske portåpnere kan monteres både på ledd- og vippeporter. Senderen kan
f.eks. monteres i bilen, og man kan da åpne og stenge porten fra en avstand på
ca. 30 meter. Systemet koster fra 3.000 kroner.
GrandStar leddheisporter - Herregård med 4 glass og sprosser.
Stålporter
Den som ønsker noe mindre vedlikehold, og som samtidig stiller krav til god
isolering og tetting, bør ta en titt på de nye stålportene. Portelementene har
en 4 cm tykk kjerne av FCKW-fritt hardt skum og varmgalvaniserte plater rundt
som sørger for optimal isoleringsevne. Gummitetning mellom leddene og en kraftig
gummipakning på bunnleddet gir, sammen med tettelister til sider og topp, en
komplett beskyttelse mot kulde og fukt. Klemsikring med overlappende ledd og
tette hengsler hindrer muligheter for klemskader både utvendig og innvendig.
- Trestruktur i utvendige flater og Stucco-mønster innvendig gir porten et
tiltalende utseende, samtidig som den er lett å holde ren, sier Terje Røsnes hos
Grandal Garasjeporter. Klassisk design er fremdeles mest populært, som f. eks.
Gran-Teck Speil, men flere og flere ønsker en mer nøytral design der
portelementene har horisontale ”ribber” som i Gran-Teck Rib, eller de helt
slette elementene i Gran-Teck Slett, forteller Røsnes.
Alle typer lagerføres i en rekke størrelser i hvit farge. Enkelte
standardstørrelser lagerføres også i brun farge, mens alle andre farger leveres
på bestilling. Det kan også leveres glass i portene. Velg mellom firkantet
vindu, rektangel eller kvadratisk, med eller uten sprosser. Til alle
portmodeller kan det leveres en sidedør i samme utforming.
GrandStar leddheisporter - Enkel Labank med utenpå liggende labanker.
Vedlikeholdsfrie porter, finnes de?
Dette begrepet har via reklame festet seg hos mange forbrukere, men er dette en
riktig betegnelse?
- De første stålporter som ble markedsført i Norge på 1980-tallet som
vedlikeholdsfrie - kom fra USA, forteller Terje Røsnes. Det ble gitt 20 års
garanti, eller garanti så lenge man eide huset. Det at garantien var knyttet til
eierforhold, var nok et amerikansk fenomen som norsk kjøpslov ikke tok hensyn
til. I dag ser vi at de fleste produsenter gir 10 års garanti mot
gjennomrusting, og flere av importørene tar forbehold om et relativt omfattende
vedlikehold for å opprettholde garantien, som f.eks.:
"Umiddelbart etter montering må porten vaskes med mildt såpevann og skylles godt
med rent vann. Vask både utvendig og innvendig og spesielt mellom seksjonene.
Etter at porten er tørr påføres voks tilsvarende det som benyttes til biler for
å beskytte lakkoverflaten. Vasking bør foretas hver 3. måned og voksing en gang
pr. år. Er porten utsatt for veisalt eller salt fra sjø, bør behandlingen
foretas oftere”.
- Grunnen til denne innstrammingen på garantitid finner nok sin årsak i etter
hvert dyrkjøpt erfaring hos produsentene. En ting er tørre innlandsklima i
Europa eller USA, noe helt annet er norske forhold med sjøsprøyt og salting av
veier. Dette har ført til betydelig kortere levetid på lakkerte overflater enn
det man først trodde, men det er nok en kjensgjerning at stålporter allikevel i
de fleste tilfeller krever mindre vedlikehold enn malte treporter. En beiset
eller malt treport, som har fått 2-3 strøk utvendig og 2 strøk innvendig før
montering, skal normalt stå i flere år før den trenger ny maling, sier Røsnes.
- Et normalt vedlikehold av treporten består av vask med mildt såpevann
etterfulgt av god skylling med vann 1-2 ganger i året. Når det trengs, gjerne
etter 3-5 år, pusses overflaten lett med fint sandpapir. Eventuelt løs maling
fjernes og bare felt grunnes før porten gis 1-2 nye strøk. Fordelen med
treporter er at det samtidig er lett å skifte farge dersom man ønsker det.
Sammenligner man anbefalt vedlikehold av en treport og en stålport, vil man se
at dette ikke bør være avgjørende for hvilken type port man velger. Husk på at
innvendig ettersyn og vedlikehold/smøring av fjærsystemer, skinner og løpehjul
samt motorstyring, er likt på både treporter og stålporter. Er man uheldig å
støte borti porten, vil en treport tåle mer før det blir synlige merker, og
dersom det blir en skade, kan dette relativt enkelt utbedres. På en stålport vil
skader og bulker synes veldig fort, og som oftest er utskifting eneste mulighet
for reparasjon, avslutter Terje Røsnes.
Internett: www.grandal.no
GrandStar leddheisporter - Enkel Fiskeben.
GrandStar leddheisporter - Trend med 3 vertikale glass og tett dør.